woensdag 25 juni 2014

Fashion a la dude

Jongens en meisjes, jullie lezen het goed. Met deze titel verwijt ik de modewereld een hoop. Misschien zelfs te veel, maar het verdriet is groot. Erg groot.

Het begon allemaal op een... Al sla je me dood, ik weet het niet meer. Het is een herhalingsoefening. Ik neem jullie mee op reis. Een beangstigende reis. Een pijnlijke reis. Een realistische reis. Iedere keer dat ik met mijn vriendin de stad induik, verlies ik een stukje van mijn ziel. De verhouding mannen- en vrouwenkleding ligt onbehoorlijk scheef. Daar de vrouw anderhalve etage aan enkel kettingen heeft, heeft de man een kwart etage aan (zwem)broeken, truien, shirts, vesten, schoenen, accessoires, ondergoed, sokken, hoofddeksel en jassen. Wellicht begrijp je mijn punt al: het is nogal karig.


Bovendien zijn er ook ontiegelijk veel winkels enkel voor vrouwen. De mannenwinkels die er wel zijn, zoals Jack & Jones, zijn voor mij persoonlijk verschrikkelijk, puur vanwege het feit dat alle shirts zijn bedrukt met 'Jack & Jones' (mijn luie dwerghamster zijn stoelgang is nog interessanter) en het feit dat de medewerkers min of meer met je in het pashokje duiken.

Het lijkt haast een vorm van rascisme. Winkelen mannen daadwerkelijk zo weinig? Is het aanbod daarom tanentrekkend? Als ik nog een voorbeeld uit mijn veel te strak zittende mouw vanwege immense biceps mag schudden: ik ontving een boekje van de H&M. 'Mieters!' dacht ik. 'Kijken wat die Hennes & Maurits nu voor mij hebben!'. Wat begon met euforie, eindigde in zware mineur. De eerste 30 pagina's waren voor de vrouw, vervolgens zes pagina's man, waarvan twee in beslag werden genomen door zo'n 'model', om vervolgens de kindermode te showen. OMG! WHAT!? WAAROM?!
Het doet pijn. Winkelen is leuk. Nieuwe kleding spotten, passen en uiteindelijk dragen. Het is best prettig. Je voelt je knapper, wellicht zekerder, maar waarom lijkt de maatschappij erop gebrandt om alle mannen er identiek te laten bijlopen terwijl de vrouw haast begint de soppen vanwege het luxueuze aanbod en de grote mate diversiteit.
Zijn we daarentegen een keer origineel in mannenland, krijgen we het onderstaande voorgeschoteld. Veschrikkelijk.

3 opmerkingen:

  1. Ik moet nog steeds lachen als ik je stukje lees, haha!
    xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je toch echt een van de weinige mannen bent die dit onderwerp zo ervaart. Mijn vriend shopt het liefst online of dat ik wat voor hem meeneem. Hij heeft om dezelfde reden als jou een hekel aan Jack and Jones en uberhaupt aan winkels waar de medewerkers meteen op hem afstappen. Qua veelheid ben ik met je eens dat mannen soms weinig te kiezen hebben,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je reactie! Tsja, het is en blijft waarschijnlijk een lastig iets. Vaak duik ik met mijn vriendin de stad in de conclusie die ik blijf trekken is de conclusie dat het aanbod simpelweg karig is, haha. Zelfs in The Sims is de balans net zo scheef als de verhouding borsthaar - voetenhaar. Wellicht dat er in de toekomst meer unisex kledij verschijnt.

    BeantwoordenVerwijderen